Baka nyttigare

Baka nyttigare

Älskar du att baka och känner att du vill försöka baka nyttigare, med mindre socker och mer hälsosamt? Det är oftast inga problem att byta ut de ingredienser som är onyttiga, till andra alternativ. Genom att bara byta ut en del av råvarorna kan du få både nyttiga och gott bakverk. Det främsta knepet till att baka nyttigare är att byta ut framförallt sockret, smöret och vetemjölet mot saker som innehåller mindre socker, nyttigare fett och mer fibrer.

Olika alternativ till socker

Strösocker kan enkelt bytas ut mot honung, agavesirap eller stevia. Det finns även alternativ som björksocker, kokossocker och lönnsirap. Sen går det också alldeles utmärkt att söta med banan. Genom att använda bananmos kan man ersätta 25 procent av sockret. Försök att undvika flytande alternativ, då de fungerar sämre i bakverk. Frukt, bär och dadlar är andra alternativ för att få sötma i bakverken.

Byta ut smör

Riktigt smör är bättre än något uppblandat artificiellt fett, men vill du ersätta smöret kan du enkelt byta det mot kokosolja. Valnötsolja går att använda vid bakning av mjuka kakor och bröd. Smör används också till olika krämer och här kan avokado användas istället. En chokladkräm kan göras av mosad avokado som blandas med kakaopulver och lite sirap. 50 procent av fettet kan ersättas med några deciliter äpplemos. Passar jättebra i morotskakor eller kakor med kanel och mandlar. Vid bakning av bullar och tårtbottnar kan grekisk yoghurt eller kesella användas istället för smör.

Ersättning för vetemjöl

Bönor kan i vissa fall ersätta vetemjöl helt. Svarta bönor kan med fördel användas till kakor som är lite mörka, som till exempel chokladmuffins. Bönorna ger en god smak och fluffigare konsistens, men de måste förberedas dagen innan genom att läggas i blöt över natt, för att sedan kokas och malas. En del av vetemjölet går också att ersättas med mandelmjöl och upp till så mycket som 1/3 av vetemjölet går att ersättas.

Annat utbyte

Förutom socker, smör och mjöl finns det en del andra saker, som också går att byta ut och det är till exempel grädden. Byt den mot kondenserad mjölk. Passar jättebra till brownies och dessutom innehåller kondenserad mjölk mer protein. Choklad kan bytas ut mot krossade kakaobönor, så kallade kakaonibs. Smaken blir intensivare och mindre söt. Istället för vaniljsocker kan vaniljpulver användas. Den innehåller inget tillsatt socker alls, vilket vanligt vaniljsocker gör.

Så som du ser du behöver inte sluta baka bara för att du vill leva hälsosammare. Se möjligheterna istället för svårigheterna och prova dig fram till vad du tycker om.