Billig hälsosam mat

Billig hälsosam mat

Att äta hälsosamt behöver inte vara dyrare. Låt säsongen styra vilka ingredienser som ska ingå i matlagningen. När det är säsong på grönsaker och frukter är de i regel billigare än på andra delar av året, då de måste importeras från utlandet. Äter man efter säsong kan man dessutom äta mycket mer svenskodlat. Om man dessutom inte äter det året runt ser man fram emot de olika grönsakerna och frukterna på ett annat sätt. Vill man äta enligt hälsorekommendationer ska man äta mer av grönsaker, frukt och nötter. Mycket kött kan ersättas med bönor och linser, men det finns många som absolut inte vill ge avkall på köttet. Då är ett bra alternativ att köpa kvalitetskött och äta lite mindre. Komplettera och fyll ut med mer grönsaker istället. Det går också bra att äta mer fågelkött, som är lite billigare och bättre för kroppen.

Färskt eller fryst

All mat behöver inte köpas färsk och mycket av grönsakerna som finns i frysdiskarna är precis lika bra som den färska och många gånger billigare. En del grönsaker kan upplevas som vattniga när de har varit frysta, men ska de ändå ner i en gryta eller en wok spelar det ingen roll. Gröna bönor och broccoli går utmärkt att steka efter att de har blivit tinade snabbt i kokt vatten, då får de lite stekyta och torkar upp lite. Även frukt från frysdisken är bra. Det brukar finnas frukt och bär som är svåra att få tag på färskt, och de är perfekta för att göra en god och nyttig smoothies. Även färska och frysta kryddväxter går att hitta i frysdiskarna och de fungerar bra att blandas ner i olika röror och såser.

Torkade frukter och nötter

Nötter är en bra energi- och näringskälla och de är lätta att inkludera i olika rätter, framförallt wokrätter. Men de är också supergoda att ha i en egen hemmagjord müsli. Genom att göra en egen müsli får man kontroll över hur mycket socker det är i den, och dessutom kan man inkludera allt man tycker är gott, nästan i alla fall. Mycket av den müsli vi köper i affären innehåller för mycket socker och för mycket av gryn. Havregryn är nästan standard i all müsli, men välj gärna andra gryn. Botanisera bland de olika grynen i affären och testa. Nötter och fröer ger en god smak och ger dessutom energi och mättnadskänsla. Det finns till exempel chiafrön, pumpakärnor, mandlar och solrosfrön. Torkade bär, som goji, blåbär och mullbär är goda att ha i, liksom kokosflarn. Alla ingredienser blandas ihop med lite vatten och olja, kanske lite honung för sötmans skull och sen in i ugnen för att rostas. Rosta på låg värme i cirka en timme. För mer specifika instruktioner finns det mängder med recept på nätet. Även om man utgår från ett färdigt recept, kan man alltid lägga till saker som man själv tycker om, och framförallt utesluta sådant man inte tycker om.