Supernyttiga frukostar

Supernyttiga frukostar

Många är vi som bara tar en macka och en kopp kaffe till frukost, eller kanske till och med bara en kaffe. Vi vet att om vi äter bra på morgonen räcker vår ork och energi längre. Vi mår bättre och kan koncentrera oss lättare, men ändå lägger vi inte fokus på morgonens första mål. Det är inte svårt att äta nyttigt. Det krävs bara lite planering och bra tips på vad en nyttig frukost ska bestå av. Det finns fyra bitar, energi, fiber, vitaminer och protein. Har vi alla dessa bitar i vår dagliga frukost, kommer vi att må mycket bättre och få en superbra start på dagen. För att få i oss den perfekta frukosten behöver vi råvaror från alla de fyra olika delarna. Det räcker alltså inte med bara en eller två delar.

Protein

För att vi ska känna oss mätta behövs det protein. Det finns många råvaror som innehåller protein, och några som är nyttiga och bra att ha till frukost är bland annat yoghurt, kvarg och ost. Är du laktos intolerant går dessa ingredienser bort, men då har vi fortfarande ägg och kött som också är bra till frukost. Vi har även bovete, quinoa, mandlar, solrosfrön och chiafrön, som också är supernyttiga. Vare sig du är laktosintolerant, glutenallergiker, vegetarian och allt däremellan, ska det inte vara ett hinder för att äta en nyttig frukost.

Energi

En bra och supernyttig frukost ska innehålla långsamma kolhydrater och fett. Allt vi gör kräver någon sorts energi, och en del dagar behöver vi vara mer skärpta och alerta än vanligt. Hur mycket vi orkar bestämmer vår energimätare och den sjunker hela tiden, ända tills vi fyller på den igen. Till frukosten är det viktigt att få i sig tillräckligt mycket energi, så att det håller fram till nästa må mat. Kolhydrater ger oss energi, men det ska inte vara de snabba kolhydraterna eftersom de är väldigt kortlivade, utan det ska vara långsamma kolhydrater. Råvaror med låg sockerhalt ger oss en jämnare blodsockernivå, som frisätts långsammare och gör att vi kan hålla kvar energin längre. Några bra och nyttiga långsamma kolhydrater hittar vi i havregryn, bovete, ägg, icke smaksatt yoghurt, kvarg och fullkornsbröd.

Fiber

Magens hälsa är viktig för att matsmältningen ska fungera som den ska. Kostfibrer hjälper magen att arbeta och en frisk mage får oss att må bra. Fiber som är bra att inkludera i sin frukost är frukt och grönsaker. Även olika nötter och fröer är bra, som chiafrön och jordnötter. Havre, vete och råg innehåller också bra med kostfibrer.

Vitaminer

Mineraler och vitaminer hjälper oss bland annat att stärka vårt immunförsvar. I den här kategorin hittar vi många bär som är sprängfyllda med nyttiga vitaminer, som till exempel gojibär, havtorn, lingon och blåbär. Även grönsaker, mejeriprodukter och ägg innehåller många viktiga mikroämnen. I fröer, nötter och kryddor finns det många nyttiga ämnen som vi behöver för att få till den där riktigt supernyttiga frukosten.