Tipsen för ett mer hälsosamt 2018

Tipsen för ett mer hälsosamt 2018

Med ett nytt år kommer också nya löften om att leva sundare och äta hälsosammare. Med ny energi och motivation börjar vi det nya året bra, men ganska snart går det utför för många igen. Felet många gör är att göra för stora ändringar i sitt liv och ha för stora ambitioner. Ambitioner är bra, men de ska gå att uppnå också. Istället för att lägga i högsta växeln och inte orka hela vägen, är det bättre att börja försiktigt och om allt går bra kan man göra fler förändringar. Sätt upp delmål som är rimliga att nå och gör det inte alltför jobbigt. Det ska vara naturligt och passa bra in i vardagslivet. Planering för hur de olika delmålen ska uppnås är bra. Ta dig en stund för att gå över vad som kändes bra eller dåligt och lär dig av det. Desto mer du lär känna dina egna beteenden, desto bättre blir du på att se vad som fungerar för just dig.

Minska sockerintaget

Ett bra ställe att börja på är att äta mindre socker. Det är lätt hänt att äta söta saker och onyttig mat när orken tryter och hungern gör sig påmind. Man försöker motverka trötthet med en bit kaka eller choklad. Här är det viktigt att se till att man äter regelbundet istället under hela dagen för att undvika dessa dippar. Frukt och naturella nötter är perfekt att ha som mellanmål, men det gäller att planera sina inköp lite.

Nyttigare frukost

Det finns de som äter frukost och de som inte äter frukost förrän efter ett par timmar. Oavsett vilken typ du tillhör är det aldrig fel att börja äta en nyttig frukost. Byt ut smörgåsen till naturell yoghurt och frukt en dag i veckan eller varför inte göra en supersmoothies eller prova en ny gröt. Ägg är också alternativ som är bra, och ett ägg är lätt att koka och ta med som mellanmål. Passa på att variera och prova nya saker under en period. Det behöver inte vara varje dag, utan börja lite lätt. Bestäm dig redan från början för ett antal frukostalternativ så är det lättare att följa.

Vardagsmotion

Motion är viktigt för att vi ska må bra, och ska du börja träna ska du välja något som du tycker är roligt. Välj inte till exempel styrketräning om du tycker det är jättetråkigt, och försök att börja träna ihop med någon som är mer driven än du, som får med dig när du helst vill ligga kvar på soffan. Något som vi också kanske glömmer är vikten av vardagsmotion. Parkera lite längre bort, använd trappor istället för hiss och ta lite extra steg där tillfälle finns. Har du ett stillasittandes jobb så ta alla tillfällen i akt att få röra på dig. Gå och prata med kollegorna istället för att maila eller ringa. Och har du en stund över och det är fint väder, ta en sväng och njut av hur skönt livet är.